Rozhovor s Michalem Kulštejnem o jeho tréninku, ale také o sacharidových vlnách

04. 09. 2018

V dnešním rozhovoru si představíme dalšího ze sportovců týmu Ultimate Sports. A tím je Michal Kulštejn. Můžete ho znát jako osobního trenéra působícího v Ostravě, závodníka v kategorii Men´s physique, ale také jako úspěšného autora knihy Sacharidové vlny. A také o ní se v tomto rozhovoru zmíníme…

Jak ses dostal k závodění v kulturistice?

Tak jak to bývá běžně. Člověk začne cvičit, aby se trochu zlepšil, získal kondičku, popřípadě shodil pár kilo. To mi bylo tehdy 15 let. Netrvalo dlouho a okolí i začalo říkat, jak mi to dobře jde a jestli neuvažuji o závodění. No a rok na to, v 17 v dorostu, byly první závody, poté ještě v 19 letech, no a po 10leté pauze se člověk vrátil na pódium. Zcela jiným záměrem. Ne vyhrát, ale užít si to!

Ve které kategorii závodíš a proč?

V loni, před loni to byl Men ´s Physique. Taková podoba Beach Boye. Bohužel kategorie není určena pro další rozvoj a zlepšení. Za Větší objemy se strhávají body. Čemuž se při pravidelném tréninku a perfektní stravě nevyhnete. Kdo by chtěl stát na místě? Proto jsem se letos rozhodl kategorii změnit a jdu zkusit štěstí do nové kategorie Muscle Men ´s Physique

Jaká jsou tvá očekávání v této nové kategorii?

Tentokrát se cítím na vítězství.

Kategorie Men´s physique je pro mnohé možná trochu neznámá. Můžeš nám přiblížit jaký je rozdíl mezi ní a klasickou kulturistikou?

Dnes už de facto žádný. Men´s physique dohání svým extrémem vyrýsovanosti takřka kulturistiku. V physique je hlavním zájmem střed těla, vyrýsování a separace břišních svalů. Úzký pas, široká ramena a sympatický obličej. V kulturistice jde o množství svalové hmoty, její kvalitu a vyrýsování. Zde platí, čím více, tím lépe a samozřejmě je kladen důraz i na symetrii.

Které závody jsi absolvoval? Připravuješ se aktuálně na nějaký?

2x Arnold Classic v Madridu, 1x Olypia Amateur v Praze, 1x Arnodl Clasic v Ohio, Nyní jedu na Arnold Classic v Barcelone 23.9.2016 a možná ještě zkusím štěstí o týden později v Praze Na Evls Amateur.

Na který závod máš zatím nejlepší vzpomínky?

Co se týče výsledku asi v Madridu 2014 kvůli výsledku. Co se týče atmosféry tak ta byla úžasná v loni V Praze na Olympia Amateur.

Jak vypadá tvoje sezóna? Věnuješ se i jiným sportům, než fitness?

V sezóně se i střídají priority: práce – závody. Protože pracuji jako trenér ve fitness, tak kromě mě tu změnu nikdo nepozná :):), ale já ano! V přípravě je priorita trénink, 2x denně- ranní kardio na lačno večer silový trénink. V podstatě 10-12 týdně po 1-1,5h. Mimo sezónu to je 8-10 klientů denně, takže opět zavřený ve fitku, ale s jinou prioritou…našetřit na další závody 🙂

Máš rozdílný trénink před závody a mimo ně? Kolikrát týdně trénuješ?

Mimo přípravu to je trénink třeba 4-5 x týdně a je sranda, pokecání s lidmi ve fitku. V přípravě se člověk soustředí na trénink, moc nemluví, protože není energie.

Pomáhá ti oblečení Under Armour při tréninku?

Jednoznačně 🙂

1) Není důležité kolik zvedáš, ale jak u toho vypadášJ … jak říká Honza Ř.

2) Trénovat a cítit se skvěle je základ dobrého tréninku. Ať je zima nebo léto. V oblečení od Under Armour je to člověku jedno. Když se do toho přidá Honzova ruka, tak Vám vše tak sladí, že opravdu vypadáte jako byste to měli ušité na míru 🙂

Cítíš se po tréninku s kompresním prádlem UA unavený?

Ve fitness není kompresní prádlo až tak důležité z hlediska jeho vlastnosti stahování svalů. My ho používáme jako základní vrstvu, kvůli odvádění potu. Protože člověk často dává delší pauzu a hrozilo by tak ochlazení a potom zranění.

Spousta lidí tě zná nejen jako závodníka v kulturistice, ale také jako autora knihy Sacharidové vlny. Co tě motivovalo k jejímu sepsání? Testoval sis tyto vlny sám na sobě?

Já tímto způsobem života žiji takřka 15 let, předávám tento směr stravování všem klientů, a snažím se jim vysvětlit, že de facto celý náš život je na vlnách. Jednou na hoře, jednou dole. Jednou si dám pořádný kus jídla, jednou si uberu. Tak proč to nemít pod kontrolou? Každý, kdo chce na závody, se bez cyklování sacharidů neobejde. Cyklování sacharidů- je můj název, který jsem začal používat při studiu na vysoké škole KU FTVS v Praze, kde téma Sacharidové vlny byly tématem mé závěrečné práce.

Jaký je princip sacharidových vln? Pro ty, kdo o nich ještě neslyšeli…

Princip je jednoduchý. Nenechat naše tělo adaptovat se na podmínky, které mu klademe, abychom shodili. Každá dieta či strategie přestane dříve nebo později fungovat. Pokud však umíte zacházet s cyklováním sacharidů, neboli znáte sacharidové vlny. Tak se Vám to nestane a je velká pravděpodobnost, že s výsledkem budete velmi spokojeni. Právě tato teorie sacharidových vln je nejčastěji aplikována u všech závodníku v oblasti fitness, kulturistiky a v dalších sportech. Kde je potřeba maximálního vyrýsování za současného udržení maximální svalové hmoty

Doporučil bys sacharidové vlny i běžným lidem, kteří se potýkají s nějakými kily navíc a rádi by zhubli?

Všem lidem bych v prvé řadě doporučil se zamyslet nad tím, jak moc se hýbou. Protože toto je z 90% příčina všech těch kil navíc, co dnes všichni mají. Poté bych doporučil něco lehčího, klasickou pestrou a vyváženou stravu. Ta dává velkou možnost výběru jídel a minimálně člověka omezuje. No a těm, co to myslí opravdu vážně a jednou v životě by si to chtěli dokázat- mít vyrýsovanou postavu, tak proč ne. Ale u začátečníku bych doporučil vedení zkušeným člověkem, který umí ledasco vysvětlit.

Častou otázkou ve spojitosti se sacharidovými vlnami je případný „jojo efekt“ poté, co člověk přestane tyto vlny dodržovat. Co si o tom myslíš?

Téma, o kterém jsem napsal už spoustu článku, popsal v první díle knihy a v druhém připravovaném se k němu vracím. Pokud se ze sacharidových vln opět vrátím do starých kolejí, to znamená: vynechání jídla, méně pohybu, pivo, sodovky, meníčka (o třech jídlech), večeře o předkrmu, jídlu a desertu, zákuskům…to bych nenazval jojo efekt ale návrat k obžerství, lehčeji řečeno návrat ke špatným návyků. Na druhou stranu si člověk musí uvědomit, že ho sacharidové vlny mohou dovést do vyrýsovaní , které jeho tělu není vlastní (není nastaven geneticky), tady se da velmi logicky čekat, že po ukončení této diety se tělo vrátí tam kde je mu nejlépe. Ale kdo to nezkusí, ten to nepozná, zda mu je dáno mít krásnou postavu či ne.

Slučují se sacharidové vlny s náročným silovým tréninkem? Má tělo dostatek energie?

Samozřejmě, že ano. Odtrénovat trénink na 100% s maximální váhou je spíše otázka motivace a psychiky, než přijaté energie. Ta je až sekundární. Člověk, který umí cyklovat sacharidy, si právě umí vše naplánovat tak, aby u vše podporovalo vše a maximální výsledky na sebe nenechají dlouho čekat.

Jak vypadá tvůj současný jídelníček? Měníš ho v průběhu sezóny?

Jak jsem už psal, vše se v sezóně mění v závislosti na přípravě či odpočinku. Teď nemám na mysli suroviny, ty zůstávají z 99% stejné. Spíše jde o pravidelnost stravy. Člověk, když se nepřipravuje na závody, tak jí de facto mnohem méně, než v přípravě, protože méně cvičí a nemá tolik hlad. Můj cíl je mimo sezónu od jídla hlavně si odpočinout, tak se snažím jíst minimum živočišných bílkovin, až často zabrousím do stavu, kdy je ze mě 100% vegan. Nyní to je maso, vejce, rýže, červená řepa, avokádo, ořechy, oleje a tak to nějak točí furt dokola. Když je hodně sacharidů, je minimum tuku, Když nejím sacharidy, přidám tuky. Vše jedu pocitově. Za ten pátek se člověk už zná a ví, co si může dovolitJ

Děkujeme za rozhovor, Michale, a přejeme úspěšný start na následujících závodech!

Sledujte nás