6 tipů, jak zvýšit testosteron a podpořit tím Váš výkon

25. 08. 2018

Vsadíme se, že slovo „testosteron“ není pro Vás ničím neznámým. Je hodně pravděpodobné, že každý se s tímto pojmem již v životě někdy setkal.

Testosteron – je steroidní hormon ze skupiny androgenů. U mužů se testosteron produkuje převážně ve varlatech a má velmi zásadní funkci při vývoji sekundárních pohlavních znaků. Nejvyšší hladina tohoto hormonu je v období dospívání. Nicméně, hladina testosteronu se začíná pomalu snižovat od 25 do 30 roku (u některých mužů dokonce i o několik let dříve) a to v průměru o 1 až 2 % ročně.

Testosteron je velmi důležitý pro tvorbu svalové hmoty, silné kosti a pálení podkožního tuku. Všechny tyto atributy jsou cílem všech sportujících lidí. Pokud jste muž, který aktivně sportuje, měli byste držet hladinu testosteronu na přirozeném maximu.

To platí zejména u mužů s přibývajícím věkem. Je obecně známo, že čím je člověk starší, tím více ztrácí sílu, vytrvalost, svalovou hmotu a snadněji přibírá tělesný tuk. Nedávné studie potvrzují, že stárnoucí muži ztrácí více svalové hmoty než ženy stejného věku. To dává vědcům signál, že na ztrátu svalů a síly má přímý vliv mužský hormon testosteron. Ten je právě v mladém věku zodpovědný za rozvoj síly a tvorby svalové hmoty.

Pokud muži udržují optimální hladinu testosteronu, ztráta svalů a síly není s postupujícím věkem tak zřetelná.

V dnešním článku si uvedeme 6 tipů, jak přirozeně udržet optimální hladinu testosteronu a tím podpořit nejen Vaše sportovní výkony.

1. Dlouhý a kvalitní spánek

Nedostatek spánku po dobu jednoho týdne (5 hodin za noc) dokázal snížit hladinu testosteronu u zdravých mužů o 15 %.

V jiné studii bylo změřeno, že muži spící 4 hodiny za noc mají v průměru hladinu testosteronu 200 -300 ng/dL v porovnání s muži spícími 8 hodin za noc, u kterých se testosteron pohybuje okolo 500 -700 ng/dL.

Další studie na 531 mužích potvrdila, že delší doba spánku je spjata s vyšší hladinou testosteronu. Dle výsledků dokáže hodina spánku navíc zvýšit hladinu testosteronu o 15 %.

Snažte se spát minimálně 7 – 8 denně. Pokud chcete vědět jak na to, přečtěte si naše 4 rady pro lepší spánek.

2. Dodejte tělu kvalitní vitamíny a minerály

Možná jedním z nejjednodušších způsobů, jak výrazně zvýšit přirozenou produkci testosteronu, je dodat tělu nezbytné vitamíny a minerály. Vaším hlavním cílem by mělo být získávání veškerých důležitých mikroživin z potravy a to především ze zeleniny a ovoce.

Pokud se Vám ale zdá, že máte problém získat veškeré vitamíny pouze z hrušky a špenátu, potom je dobrá volba sáhnout po vhodném doplňku stravy. Zejména u minerálních látek je někdy velmi obtížné je získat pouze z běžné stravy.

A na které vitamíny a minerály se máte zaměřit, pokud je Vaším cílem vysoká hladina testosteronu? Pojďme si představit hlavní hráče: zinek, hořčík, vitamín D, selen, vitamín C, vitamín H, vitamín B6.

Chcete všechny v jednom doplňku stravy? Vyzkoušejte 100 % přírodní produkt PRIMULUS který má prokazatelný vliv na zvýšení hladiny testosteronu v těle a celkové zvýšení energie a vitality u mužů. PRIMULUS můžete zakoupit ve všech prodejnách Ultimate sports nebo na e-shopu www.primulus.cz.

3. Méně se stresujte

Stres podporuje tvorbu hormonu kortizolu, který zabíjí Váš testosteron. Kortizol je katabolický hormon, který potlačuje tvorbu testosteronu a snižuje jeho tvorbu. Důvodem je látka prengenolon, která slouží jako stavební kámen dalších hormonů jako je progesteron, estrogen, kortizol a testosteron.

Zvýšený kortizol v těle pohlcuje prengenolon pro svou vlastní tvorbu a proto již nezbývá prostor pro tvorbu testosteronu.

Vyhýbejte se co nejvíce stresovým situacím a přečtěte si 5 rad jak zvládat stres a deprese.

4. Cvičte více silově a explozivně

Pokud chodíte do posilovny, soustřeďte se na těžké cviky. Cvičte dřepy, mrtvé tahy, bench-press a tlak s velkou činkou. Velké cviky nutí pracovat celé Vaše tělo a tím produkujete i více testosteronu.

Zaměřte se na cviky s větší váhou, nižším počtem opakování a vždy se snažte o co nejrychlejší provedení cviku.

Pokud budete silnější, budete mít i více testosteronu.

5. Mějte více sexu

Z našeho seznamu určitě nejpříjemnější způsob jak zvýšit produkci testosteronu.

Vědci si stále lámou hlavu nad tím, jak přesně sex hladinu testosteronu ovlivňuje. Několik studií nasvědčuje tomu, že zde je spojitost s pocitem dominance, síly a úspěchu, s feromony, dopaminem a vzájemných doteků.

K dispozici je několik studií, které efekt sexu na testosteron potvrzují:

V jedné studii vědci změřili ze slin hladinu testosteronu 44 mužům předtím, než vešli do erotického klubu. Poté co pánové vyšli zpět, byl jim znovu odebrán vzorek slin. Mužům, kteří měli v klubu sex, se hladina testosteronu zvýšila o 72 %. Oproti tomu druhá skupina mužů, která zde byla pouze „na čumendu“, zaznamenala navýšení o pouhých 11 %.

V další studii bylo zjištěno, že starší muži, kteří mívají sex častěji, mají také vyšší hladinu testosteronu v krvi.

Rada je tedy jasná. Chcete více testosteronu? Mějte více sexu :).

6. Doplňte zdravý cholesterol

Vypadá to, že existuje přímé spojením mezi hladinou cholesterolu v těle a hladinou testosteronu.

Průměrný muž dokáže syntetizovat okolo 1 – 1,5 g cholesterolu za den, zatímco v jeho těle je dalších cca 35 gramů v buněčné membráně. Čím více přijímáte cholesterolu ze stravy, tím méně musí tělo tuto látku syntetizovat v játrech, střevech a nadledvinkách.

Důležitým faktem je, že všechny steroidní hormony jsou tvořeny z cholesterolu a i když jej Vaše tělo dokáže vytvořit samo, jeho zvýšený příjem má pozitivní vliv na hladinu testosteronu v těle.

Proto se nebojte sáhnout po zdravém zdroji cholesterolu (např. vejce, ryby, olivový olej).

Sledujte nás